Op het menu van de katholieken staat het lichaam van Jezus

Raar volk die katholieken. In de eucharistie nemen ze het vlees en bloed van Jezus tot zich in de vorm van brood en wijn. Tenminste als er genoeg wijn is, wat meestal niet het geval is. Enkel de priester mag van de wijn drinken. Je moet dat begrijpen, tenslotte moet hij ook celibatair zijn. 

De gewone gelovigen moeten het doen met een minimaal stukje brood waar je zelfs geen brood in herkent.  Lees verder “Op het menu van de katholieken staat het lichaam van Jezus”

Demir en de directies

Gaat Demir te snel ?

Volgens de directies wel.

Dat ze snel gaat is overduidelijk. Dat de directies daarmee voor een serieuze opdracht komen te staan is al even duidelijk.

Ik ben geen specialist in deze materie, maar misschien heeft Demir wel gelijk in die zin dat ze niet zo maar kan zeggen dat ze een gedeelte van haar maatregelen uitstelt. Misschien zijn er een aantal ingrepen die niet lukken als tegelijkertijd ook niet andere ingrepen gebeuren. Lees verder “Demir en de directies”

Rerum Novarum en Magnifica Humanitas

Paus Leo XIV maakt door zijn naamkeuze duidelijk dat hij zichzelf ziet als de opvolger van Leo XIII, de man van Rerum Novarum.

Rerum Novarum is latijn voor Nieuwe Dingen.

Nieuwe Dingen waarover Leo XIII dacht dat de kerk wel wat te zeggen had.

De Nieuwe Dingen van die tijd lagen vervat in de Industriële Revolutie (rond 1750). De Industriële Revolutie bracht de mechanisering, de overgang van machines in dienst van mensen naar mensen in dienst van machines.  Lees verder “Rerum Novarum en Magnifica Humanitas”

Magnifica Humanitas

Otheo

Lieve Wouters

Gelezen en samengevat: ontdek de encycliek ‘Magnifica Humanitas’ (Prachtige Mensheid)

Een nieuwe Toren van Babel of een heilige stad voor God en mensen? Met dit beeld schetst paus Leo XIV de keuze waar we als mensheid voor staan

Jullie weten dat ik niet zo ’n fan ben van Rome.

Mt. 4, 8-9: ”Tenslotte nam de duivel Hem mee naar een heel hoge berg, vanwaar hij Hem alle koninkrijken der wereld toonde in hun heerlijkheid.  En hij zeide: “Dat alles zal ik U geven, als Gij in aanbidding voor mij neervalt.” 

Jezus weerstond de bekoring van de macht. Rome heeft zich er aan overgegeven. Daarmee heeft de katholieke kerk het ergst mogelijke verraad gepleegd tegenover Jezus, zichzelf, en de mensheid. Lees verder “Magnifica Humanitas”

Vrede ?

Er zijn drie soorten mensen.

Je hebt de mensen die oprecht geloven dat Poetin Oekraïne is binnen gevallen omdat hij een slecht karakter heeft en/of omdat hij er van droomt een nieuwe Tsaar te worden en het oude Tsarenrijk te herstellen, of toch al zeker de oude Sovjetunie. Daarom zou hij een bedreiging zijn voor Europa. Met Pinksteren zingen deze gelovigen de toepasselijke hymne ”De Russen komen !” in plaats van het ”Kom o heilige Geest””.

De tweede soort zijn de krapuleuzen die dat aan de eerste soort hebben wijs gemaakt. Lees verder “Vrede ?”

Is Poetin de cowboy op het zwarte paard ?

Knack

Simon Van Hoeymissen

Criminoloog en politicoloog bij het Studiecentrum Veiligheid en Defensie van de Koninklijke Militaire School

‘Onderhandelen met Rusland? Ceci n’est pas une paix: het is ons idee van vrede’

Om de huidige Russisch-Europese betrekkingen te begrijpen, moet men eerst de aanname laten vallen dat vrede een objectieve toestand is … ‘Oproepen tot vrede zonder te specificeren welk begrip van vrede men bedoelt, riskeert in het beste geval een staakt-het-vuren dat de bestaande veroveringen bekrachtigt, en in het slechtste geval een akkoord dat de volgende invasie legitimeert.

Wat een gelul !

Praat van een hoogopgeleide met het verstand van een hoer in het Wilde Westen die begrepen heeft dat de cowboy op het witte paard ” de goede” is. Lees verder “Is Poetin de cowboy op het zwarte paard ?”

Vrede ?

Er zijn drie soorten mensen.

Je hebt de mensen die oprecht geloven dat Poetin Oekraïne is binnen gevallen omdat hij een slecht karakter heeft en/of omdat hij er van droomt een nieuwe Tsaar te worden en het oude Tsarenrijk te herstellen, of toch al zeker de oude Sovjetunie. Daarom zou hij een bedreiging zijn voor Europa. Met Pinksteren zingen deze gelovigen de toepasselijke hymne ”De Russen komen !” in plaats van het ”Kom o heilige Geest””.

De tweede soort zijn de krapuleuzen die dat aan de eerste soort hebben wijs gemaakt.

Tenslotte heb je mensen zoals ik die weten hoe het echt in mekaar steekt. Maar zo ben ik er nog niet veel tegengekomen. Behalve natuurlijk bij mijn lezers.

Ik heb in vorige blogs al genoeg uitgelegd dat Poetin Oekraïne is binnen gevallen omdat hij door de VS in een situatie is gedwongen waarin hij dacht dat hij voor de veiligheid van Rusland niet anders kon dan Oekraïne terug in de Russische invloedsfeer te brengen omdat Oekraïne anders een bedreiging vormde voor Rusland. Hij heeft zich door de Amerikanen in een val laten lokken: een uitzichtloze oorlog.

Het grappige is dat Trump hetzelfde aan de hand heeft in Iran, al is het natuurlijk niet helemaal hetzelfde: Iran vormt voor de Amerikanen totaal geen bedreiging. Het moest enkel uitgeschakeld worden als bondgenoot van China als de VS de oorlog met dat land beginnen. Maar ook hier heeft Trump, net zoals Poetin gedacht: dat varkentje wassen we wel even. Dat varkentje bleek dan een serieus everzwijn waar ze allebei hun tanden op stuk gebeten hebben – als dat een juiste beeldspraak is.

Ondertussen zijn er 100.000-en doden gevallen en enorme vernietigingen aangericht, en als je kijkt naar wie er achter steekt, zie je de VS.

Je kan natuurlijk nog verder kijken, en dan kom je uit bij de Chinezen. Waar halen die gele scheelkijkers het lef om slimmer te zijn dan de VS en hun aanhangsels ?

Hoe is het in gods- en Trumpsnaam mogelijk dat zij de wereldwijde concurrentiestrijd winnen en de VS – en Europa ! – van hun troon stoten ?

Je kan de VS toch niet verwijten dat ze daar iets willen aan doen ?

Het probleem is natuurlijk dat ze daar aan de andere kant van de Oceaan al lang begrepen hebben dat ze die economische oorlog gewoonweg niet kunnen winnen. De Chinezen hebben nu eenmaal een staatsvorm ontwikkeld die efficiënter is. En ze kunnen rekenen op een enorme bevolking die niet gecorrumpeerd is door multiculturaliteit.

Je kan daar als humanist veel bedenkingen bij maken. Het regime is autoritair. In zo ’n uitgestrekt land heb je natuurlijk ook wel verschillende volkeren en culturen, maar die steunen toch nog op een gemeenschappelijke sokkel en als er ergens een barst is, wordt die dadelijk door het regime vakkundig dichtgeplakt. Ik denk niet dat ik in zo’n regime zou willen leven.

Maar dat is allemaal niet terzake. De toestand is gelijk hij is en wij zitten in het verliezende kamp.

Vermits de VS de economische oorlog niet kunnen winnen, rest hen enkel nog de militaire oorlog.

Ik ben geen militaire expert en kan geen uitspraken doen over de manier waarop de Amerikanen China willen aanpakken. Simpel zal het niet zijn als je ziet hoe ze vast zitten in Iran. Enkel bombarderen heeft niet het verhoopte resultaat gebracht en zelfs de obstinaatste militair durft niet beginnen aan een grondoorlog.

Ik heb nog even gehoopt dat de ervaring in Iran de strategen in de VS tot het inzicht zou hebben gebracht dat een oorlog met China even uitzichtloos is. Maar ondertussen zie ik wel dat de Amerikanen gewoon verder gaan met de voorbereiding van die oorlog.

Die voorbereiding gebeurt op twee essentiële niveau’s: enerzijds de opbouw van een oorlogsindustrie met een enorme voorraad aan militaire middelen, en anderzijds de uitschakeling van alle mogelijk belangrijke bondgenoten van China.

Trump zegt zelf dat hij niet alle Amerikaanse middelen kan/wil inzetten in Iran omdat hij ze nodig heeft in de Stille Oceaan. Dat betekent dat de opbouw van de militaire middelen gewoon door gaat.

Bij de uitschakeling van de bondgenoten zie je natuurlijk op de eerste plaats Rusland dat al enorm verzwakt is door de oorlog in Oekraïne, samengaand met de strategie om de Europese leiders er van te overtuigen dat ze niet meer op de VS moeten rekenen, zodat Europa in enorm versneld tempo een militaire macht opbouwt die bekwaam is om Rusland aan te vallen zodat het niets mzzr betekent als bondgenoot van China.

Andere opvallende voorbeelden zijn Venezuela en nu ook Cuba die door hun ligging bedreigend zouden kunnen zijn voor de VS, ook al betekenen ze militair eigenlijk niets.

Het ziet er dus niet goed uit.

Voor mijn trouwe lezers heb ik nog een portie cynisme: wij moeten niet bevreesd zijn voor een Russische inval in Europa. De Russen hebben gewoon geen leger om een grondoorlog tegen Europa te voeren. Oekraïne is daar het beste bewijs van. Wel kunnen ze natuurlijk drones en raketten naar ons sturen. Die zullen wel schade aanrichten en een aantal doden opleveren, maar niet getreurd: we zullen geen Russisch moeten leren. De doden aan onze kant zullen vooral vallen in Rusland.

Tenslotte wil ik nog even echt dieper doordenken.

Je hebt de Amerikaanse drang naar hegemonie. Je hebt de Chinezen die de economische concurrentie winnen.

Maar je hebt ook het systeem waarbinnen zich dit alles afspeelt.

De kern van de zaak is de concurrentie. Met als uiterste vorm van concurrentie de oorlog.

Zolang wij blijven steken in een economisch systeem (met bijhorende liberale ideologie) dat de concurrentie cultiveert, zullen we van oorlog naar oorlog gaan.

In het kapitalisme is de oorlog een essentiële factor. Kapitalisme kàn niet zonder oorlog.

In het kapitalisme is geen echte vrede mogelijk. Je kan periodes hebben van wapenstilstand of van gewapende vrede. We hebben die op het Europese continent gekend met van de ene kant West-Europa en van de andere kant de Sovjet-Unie of na de implosie van die Unie, Rusland met de landen in zijn invloedssfeer. 

Maar vrede ?

Wees dapper ! Bekeer je !

De Joden ! Het zijn altijd de Joden geweest !

Pilatus, de Romein, wilde Jezus vrij laten, maar de Joden eisten zijn veroordeling tot de meest schandelijke en pijnlijke doodstraf, de kruisiging. Nochtans hadden diezelfde Joden Jezus de zondag er voor in de hoofdstad binnengehaald als een koning, gezeten op een ezel, symbool van een vrede waar die Joden zo hartstochtelijk naar verlangden dat ze konden/wilden geloven dat een rondtrekkende prediker hun die vrede kon brengen. Lees verder “Wees dapper ! Bekeer je !”

Mag een man zijn vrouw slaan ?

Heibel rond de berichtgeving van de VRT over een studie die een ”Foto van Vlaanderen” wil maken en onthult dat een ontstellend percentage vooral jonge mannen er nogal rare ideeën over de relatie man-vrouw en over LGTBQ+ en dergelijke op nahouden.

Opvallend: in zowat alle berichten hierover lees ik dat het over ”conservatieve” of ”oerconservatieve” ideeën zou gaan. Welnu, het gaat niet over conservatief, maar over religieus. Lees verder “Mag een man zijn vrouw slaan ?”

Religieuze klassieke muziek, hoognodig voor deze tijd

Ignis

Guido Dierickx sj

Een rijkdom om van te genieten

De evangelies waarschuwen tegen de risico’s verbonden aan het genot van materiële rijkdom. Maar wat zouden ze zeggen over het genot van onze culturele rijkdom, van onze “schone kunsten”

Rondom mij krioelt het van de cultuurbarbaren.

Vooral vrouwelijke exemplaren krijsen bij het zien van een Pommelien. Hoogopgeleiden die hun drugsverslaving onder controle hebben, mengen zich op  festivals tussen de beoefenaars van sex als consumptie. Niet voor niks dat die festivals doorgaan op weiden waar normaal koeien grazen. Lees verder “Religieuze klassieke muziek, hoognodig voor deze tijd”