Vandaag ontvangen de apostelen de Heilige Geest. Voor sommigen onder ons is een gewone geest al een hele prestatie. Maar niet voor de apostelen, want die zitten daar in Jerusalem in een lokaaltje boven een café partij te vergaderen om de toekomstige strategie te bespreken en een goed glas wijn te drinken. De overgrote meerderheid is conservatief en wil zich enkel richten tot het gekende kiespubliek en zeker niet beschuldigd worden van antisemitisme.
Maar dan ontstaat er plots gedruis en vurige activisten dringen het lokaal binnen en anders dan we gewoon zijn van actiegroepen maken ze niet enkel kabaal, maar hebben ook argumenten. En, oh wonder, ze slagen er in om de bekrompen geesten te ontkrampen. Daar kan Anuna nog wat van leren. Met overgrote meerderheid van stemmen wordt beslist dat de Joods nationalistische partij een volkspartij zal worden. Maar niet van één volk, maar van alle volkeren ! En zo ontstaat de eerste globalistische wereldorganisatie. Gelukkig waren er toen nog geen alcohol controles. (Gesponsord door de IVV/IVV – In Vino Veritas / Internationale Vereniging van Vinologen.)
In de christelijke symboliek wordt de heilige Geest afgebeeld als een duif. Ik haat duiven. Wat heeft de bijbel toch met die duiven ? De duif, symbool van de vrede of van de Heilige Geest ? Heb je die rotbeesten al eens onder mekaar bezig gezien ? Ze doen niet anders dan naar mekaar pikken en mekaar wegjagen als er eten in de buurt is. Vuile egoïsten en ruziemakers ! Als zo’n misbaksel in Gods soms mooie schepping, symbool is van de Heilige Geest, staan we er niet goed voor. Maar misschien is dat juist het bewijs dat het evangelie gelijk heeft, want we staan er inderdaad niet goed voor.
Duif is dood door een migrant
Duif in de pot
Duif met paddenstoelen, portsaus en ovengebakken aardappelblokjesIngrediënten
Saus: 2dl rode port, 1 el donker bruine basterdsuiker, 2,5dl water, ½ mager kippenbouillonblokje, peper, 1 el bruine sausbinderKlont boter, 2 of 4 duiven (voorgerecht of hoofdgerecht), peper, zout20g boter, 3 sjalotten, 250g gemengde paddenstoelen of champignons, enkele takjes tijm, peper, zout, 3 el gehakte peterselie½ kg aardappelen, peper, zout, kurkuma, paprika, olijfolie, enkele takjes tijmBereidingswijzeAardappelen: de oven voorverwarmen op 220°C.De aardappelen schillen en in gelijkmatige blokjes van 2 cm snijden. De aardappelen in een met olie ingestreken vuurvaste kom doen en mengen met de kruiden en olijfolie. Plaats gedurende 40 minuten in de oven. De laatste 20 minuten, indien de aardappelblokjes bruin genoeg zijn, de temperatuur verlagen tot 180°C. Af en toe omroeren en olie toevoegen indien nodig.Saus: doe de port, de suiker, het water en het bouillonblokje in een kookpannetje en laat inkoken op het vuur. Op smaak brengen met peper en binden met sausbinder volgens de gewenste dikte.Paddenstoelen: 20g boter smelten en de fijn gesneden sjalotten daarin fruiten. De gereinigde en in stukken gesneden paddenstoelen toevoegen. Op smaak brengen met peper, zout en tijm en laten bakken tot het meeste vocht verdampt is.Voor het opdienen indien nodig verwarmen in de magnetron en op het laatste de fijn gesneden peterselie toevoegen.De duiven in de lengte in twee snijden en elk stuk in de andere richting nogmaals halveren, zodat je een stukje borst hebt met het vleugeltje en een stukje borst met het billetje. Het vlees kruiden met peper en zout en in een mengsel van olie en boter dichtschroeien. De stukken duif, naast elkaar, in een ovenschaal schikken en bij de aardappelen in een oven van 180°C plaatsen gedurende 15 à 20 minuten.Eventueel de saus opwerken met een klontje boter zodat ze mooier glanst, maar het is geen noodzaak.Op de borden dresseren en opdienen.Bron: https://www.gette.orgV
Veni creator spiritus
De tekst
Handelingen 2,1-13Toen de dag van Pinksteren aanbrak, waren allen bijeen op dezelfde plaats. Plotseling kwam uit de hemel een gedruis alsof er een hevige wind opstak en heel het huis waar zij gezeten waren, was er vol van. Er verscheen hun iets dat op vuur geleek en dat zich, in tongen verdeeld, op ieder van hen neerzette. Zij werden allen vervuld van de heilige Geest en begonnen in vreemde talen te spreken, naargelang de Geest hun te vertolken gaf. Nu woonden er in Jeruzalem Joden, vrome mannen, die afkomstig waren uit alle volkeren onder de hemel. Toen dat geluid ontstond, liep het volk te hoop en tot zijn verbazing hoorde iedereen hen spreken in zijn eigen taal. Zij waren buiten zichzelf en zeiden vol verwondering: “Maar zijn al die daar spreken dan geen Galileeërs? Hoe komt het dan dat ieder van ons hen hoort spreken in zijn eigen moedertaal? Parten, Meden en Elamieten, bewoners van Mesopotamië, van Judea en Kappadocië, van Pontus en Asia, van Frygië en Pamfylië, Egypte en het gebied van Libië bij Cyrene, de Romeinen die hier verblijven, Joden zowel als proselieten, Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze eigen taal spreken van Gods grote daden.”Allen waren buiten zichzelf, wisten niet wat ervan te denken en zeiden tot elkaar: “Wat zou dit betekenen? Maar anderen zeiden spottend: “Ze zijn zich aan zoete wijn te buiten gegaan.”