Pinksteren, feest van de Poelier

Vandaag begint in Antwerpen de Sinksenfoor. En morgen is een vrije dag. 

Wat er nog rest aan christenen viert vandaag de nederdaling van de Heilige Geest, tien dagen nadat Jezus omhoog is getrokken naar de hemel. Ja, er wordt wat op en af gereisd dezer dagen.

De apostelen ontvangen de Heilige Geest. Voor sommigen onder ons is een gewone geest al een hele prestatie. Maar niet voor de apostelen, want die zitten daar in Jerusalem in een lokaaltje boven een café partij te vergaderen om de toekomstige strategie te bespreken en een goed glas wijn te drinken. De overgrote meerderheid is conservatief en wil zich enkel richten tot het gekende kiespubliek en zeker niet beschuldigd worden van antisemitisme. 

Maar dan ontstaat er plots gedruis en vurige activisten dringen het lokaal binnen en anders dan we gewoon zijn van actiegroepen maken ze niet enkel kabaal, maar hebben ook argumenten. En, oh wonder, ze slagen er in om de bekrompen geesten te ontkrampen. Daar kan Anuna nog wat van leren. Met overgrote meerderheid van stemmen wordt beslist dat de Joods nationalistische partij een volkspartij zal worden. Maar niet van één volk, maar van alle volkeren ! En zo ontstaat de eerste globalistische wereldorganisatie. Gelukkig waren er toen nog geen alcohol controles. (gesponsord door de IVV/IVV – In Vino Veritas / Internationale Vereniging van Vinologen.)

In de christelijke symboliek wordt de heilige Geest afgebeeld als een duif. Ik haat duiven. Wat heeft de bijbel toch met die duiven ? De duif, symbool van de vrede of van de Heilige Geest ? Heb je die rotbeesten al eens onder mekaar bezig gezien ? Ze doen niet anders dan naar mekaar pikken en mekaar wegjagen als er eten in de buurt is. Vuile egoïsten en ruziemakers ! Als zo’n misbaksel in Gods soms mooie schepping, symbool is van de Heilige Geest, staan we er niet goed voor. Maar misschien is dat juist het bewijs dat het evangelie gelijk heeft, want we staan er inderdaad niet goed voor.

Duif is dood

Duif met paddestoelen in rode portsaus

Ingrediënten

600 duif
35 g roomboter
150 ml rode port
150 ml rode wijn
1 el basterdsuiker
200 ml water
75 g cantharellen
75 g oesterzwam
75 g shiitake
75 g kastanjechampignons
75 g gedroogde paddenstoelen
0.5 el tijm vers
5 g bieslook
1 snufje zout
1 snufje zeper zwart
0.5 runderbouillon blokje

Bereiding

Zet de port, wijn en suiker op middelhoog vuur.
Voeg de bouillon toe en laat het geheel op hoog vuur tot 1/3 inkoken.
Voeg eventueel naar smaak zout en peper toe.
Smelt ondertussen de helft van de roomboter in een koekenpan. Bak hierin de paddestoelen en takjes tijm bruin.
Hak 6 bieslooksprieten fijn en voeg deze aan de paddestoelen toe.
Smelt de rest van de boter in een andere pan.
Bak op hoog vuur de borstfilets om en om in 4 minuten bruin. Zorg ervoor dat de filets niet langer bakken dan dit. Ze moeten roze blijven.
Leg een bergje paddestoelen op 4 borden, schep hier een beetje saus overheen en leg er 2 filets op.
Strooi zout en peper over de filets en verdeel de rest van de saus over de borden.
Garneer met wat tijm en bieslook.

Veni creator spiritus

Handelingen 2,1-13

Toen de dag van Pinksteren aanbrak, waren allen bijeen op dezelfde plaats. Plotseling kwam uit de hemel een gedruis alsof er een hevige wind opstak en heel het huis waar zij gezeten waren, was er vol van. Er verscheen hun iets dat op vuur geleek en dat zich, in tongen verdeeld, op ieder van hen neerzette. Zij werden allen vervuld van de heilige Geest en begonnen in vreemde talen te spreken, naargelang de Geest hun te vertolken gaf. Nu woonden er in Jeruzalem Joden, vrome mannen, die afkomstig waren uit alle volkeren onder de hemel. Toen dat geluid ontstond, liep het volk te hoop en tot zijn verbazing hoorde iedereen hen spreken in zijn eigen taal. Zij waren buiten zichzelf en zeiden vol verwondering: “Maar zijn al die daar spreken dan geen Galileeërs? Hoe komt het dan dat ieder van ons hen hoort spreken in zijn eigen moedertaal? Parten, Meden en Elamieten, bewoners van Mesopotamië, van Judea en Kappadocië, van Pontus en Asia, van Frygië en Pamfylië, Egypte en het gebied van Libië bij Cyrene, de Romeinen die hier verblijven, Joden zowel als proselieten, Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze eigen taal spreken van Gods grote daden.”Allen waren buiten zichzelf, wisten niet wat ervan te denken en zeiden tot elkaar: “Wat zou dit betekenen? Maar anderen zeiden spottend: “Ze zijn zich aan zoete wijn te buiten gegaan.”

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *