Fragment uit
LUCAS 6, 27-38
In die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen:
“Tot u die naar Mij luistert zeg Ik:
Bemin uw vijanden, doe wel aan die u haten,
zegen hen die u vervloeken en bid voor hen die u mishandelen.
Als iemand u op de ene wang slaat keer hem ook de andere toe;
en als iemand uw bovenkleed van u afneemt,
belet hem niet ook uw onderkleed te nemen.
Geef aan ieder die u iets vraagt,
en als iemand wegneemt wat u toebehoort eis het niet terug.
Zoals gij wilt dat de mensen u behandelen,
moet gij ook hen behandelen. ..
Wees barmhartig zoals uw Vader barmhartig is.
Misschien moeten de islamofielen ook eens op zoek gaan naar een gelijkaardige tekst in de Koran ?
Ja, natuurlijk wordt ook daar gezegd dat allah barmhartig is. Maar deze barmhartigheid is wél beperkt tot de moslims. Enkel wie allah liefheeft, heeft recht op zijn liefde. Wie mijn bewering wil checken, vindt (hier) meer informatie.
En neen, ik pas deze woorden van Jezus niet toe in mijn eigen leven. Ik zou het misschien wel willen, maar ik kan het niet. En eigenlijk gaat het in tegen heel mijn aanvoelen van wat juist is. Maar als ik mijn geloof ernstig neem, moet ik het wel proberen. En dus probeer ik ook moslims lief te hebben. Maar dat geldt niet voor de islam.
Maar ik kan er niet omheen: hier stoten we op de kernboodschap van het evangelie: God is Liefde. Dat betekent niet dat de liefde God is, want deze tekst leert ons dat Gods liefde duidelijk veel radicaler is dan de menselijke liefde. Je vindt hier dan ook een voorbeeld van iets wat voortdurend voorkomt in de evangelies: Jezus radicaliseert. En dat is logisch, van Hij vertolkt God, en het begrip God is per definitie radicaal. Of kan het radicaler dan “de Allerhoogste” ?
Een voorbeeld van radicalisering vindt je ook in het zinnetje “Zoals gij wilt dat de mensen u behandelen, moet gij ook hen behandelen.” Domme atheïsten (er bestaan dus ook verstandige atheïsten) en relativisten, hebben de onhebbelijke gewoonte om te stellen dat de gulden regel “Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet.” geen christelijke uitvinding is, en dat het christendom zich dus niet onderscheidt van andere “levenswijsheden”. Dat zou juist zijn, moest de gulden regel in het evangelie geformuleerd zijn in de negatieve vorm “doe niet…” Maar dat staat er niet in het evangelie. In het evangelie is de formulering positief: behandel de anderen zoals je zelf wil behandeld worden. Dat is veel radicaler.
De kernboodschap van het evangelie is er een van radicale liefde. We worden opgeroepen om mens te worden naar Gods beeld en gelijkenis, en dus ook om de goddelijke liefde te beleven. Normaal lukt dat ons niet, want “beeld en gelijkenis” wil niet zeggen: gelijk. We worden niet opgeroepen om God te worden. En dus zal God ook barmhartig zijn als we er niet in slagen om onze vijanden lief te hebben. Maar Hij zal ons bij ons laatste oordeel wel vragen: hebt gij hongerigen te eten gegeven ? Hebt gij dorstigen te drinken gegeven ? Hebt gij naakten gekleed ? Hebt gij vreemdelingen geherbergd ?
Verdomme, dat laatste had Hij er beter niet bijgezet, want dat is koren op de molen van de nep linkse politiek correcte nuttige idioten !