Smartphoneverbod op scholen

Joeri Casteleyn

Terug naar school: vapende leerlingen met een halve liter Monster en verslingerd aan Tiktok

Frankrijk en Nederland begonnen er schoorvoetend aan en nu volgt ook Wallonië: een smartphoneverbod tijdens de schooluren. Wij, Vlamingen, weigeren pertinent de scholen zo’n verbod op te leggen. Liever laten we iedere school, leraar en directeur hun eigen persoonlijke strijd voeren met de smartphoneverslaving van hun leerlingen. Een strijd die je als inrichtende macht toch alleen maar kunt verliezen.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240826_95949248

Er zitten twee elementen in dit verhaal van Casteleyn: 

  1. Vapen, Monster, Tiktok, McDonalds… zijn niet goed voor onze kinderen. Eigenlijk vraagt dat niet veel argumentatie. Iedereen met een beetje gezond verstand, ziet het. En de hele zooi maakt ons onderwijs (mee) kapot.

Er zijn nogal wat andere dingen die ons onderwijs kapot maken. Ik pik er hier twee uit, precies omdat de brainwashers het niet gezegd willen hebben: 

door de multiculturele samenleving – gewild door het kapitaal – is er in onze scholen een kritische massa van kinderen die door de identiteitscrisis van hun ouders totaal niet aangepast zijn aan onze samenleving in het algemeen en aan ons onderwijs in het bijzonder.

Een andere factor is onze “voel je goed” samenleving, die geleid heeft tot een zorgelijk egocentrisme en narcisme wat onvermijdelijk ook leidt tot mensen – en hier jongeren – met grote psychische problemen.

  1. En dus moet de staat ingrijpen.                                                                                     Ik vind ook dat er moet ingegrepen worden, maar volgens Casteleyn mag je dat niet overlaten aan de scholen, maar is het aan de staat om dit op te lossen.

Misschien heeft hij gelijk. 

Ideologisch ben ik felle tegenstander van het ingrijpen van de staat in het leven van de mensen, maar als het in dit geval een oplossing zou zijn, zou ik soepelheid betrachten in de toepassing van mijn ideologie.

Maar die ideologie is wel fundamenteel:

het is niet de taak van de staat om uit te maken hoe mensen mens moeten zijn. De staat is een machtsinstelling. Mensen moeten niet gevormd worden door machtsinstellingen. Dat geldt overigens ook voor een instelling als de katholieke kerk die nu – gelukkig – wel geen effectieve machtsinstelling meer is.

Dat de staat hier een democratie is, verandert er niets aan. Ook in onze democratieën ligt de macht de facto bij de rijken, het kapitaal. En welke weldenkende mens wil nu dat zijn kinderen worden geboetseerd door het kapitaal ?

Mag ik die weldenkende mens er dan even op wijzen dat ons onderwijs tegenwoordig op zowat alle niveau’s wel als doelstelling heeft om kinderen voor te bereiden op de arbeidsmarkt – op het functioneren in het economisch systeem.

Vroeger had je de “humaniora” – onderwijs dat er gericht was op de vorming van “humanen”, “mensen”. De humaniora bestaat niet meer en is vervangen door het ASO.

In het middelbaar onderwijs heb je drie niveau’s van voorbereiding op een beroep: het beroepsonderwijs voor de “lagere” beroepen; het technisch onderwijs voor beroepen die wat meer intellectuele bagage vragen, en het aso dat voorbereid op beroepen die ook na dat onderwijs nog hogere opleiding veronderstellen. Die hogere opleiding zijn dan de universiteiten (ik houd het simpel). De universiteiten hebben niets meer vandoen met “universitas”, maar zijn verworden tot hooggespecialiseerde beroepsscholen.

Natuurlijk is “ontmenselijking” een zwaar woord, maar als “humaan” verdwijnt, betekent dat toch iets.

Deze “deshumanisering” werd nog wat afgeremd door de levensbeschouwelijke vakken. Maar meer en meer geraken mensen er van overtuigd dat die vakken beter verdwijnen. Het past in de algemene tendens. Nu, voor mij mogen die vakken verdwijnen, want ze hebben al lang de strijd om menselijkheid verloren en vooral: ook de leerkrachten in deze vakken zijn al misvormd door het geperverteerde onderwijs.

Dit alles is het resultaat van de inmenging van de staat in ons onderwijs, in functie van de feitelijke macht in onze democratie: het kapitaal.

In deze tendens vinden socialisten en Vlaams-nationalisten mekaar tijdens de Vlaamse regeringsvorming.

Dat De Wever en Conner mekaar vinden heeft een grond.

Het komische ligt bij de socialisten. In hun obsessie om de inmenging van de staat te vergroten tegen het individualistische kapitaal hebben ze niet ingezien dat een algemene verstaatsing nefast is als de staat geen niet-kapitalistische staat is. Wil iemand ontkennen dat we in een kapitalistische samenleving leven ? Dus is ook de staat kapitalistisch. Ten gronde dient verstaatsing het kapitaal. Het kan een aantal kapitalisten slecht uitkomen, maar niet het kapitaal als factor in de tegenstelling kapitaal-arbeid. In de sovjet tijd spraken we niet voor niets over het staatskapitalisme. De socialisten in dienst van het kapitaal – niét de kapitalisten ! Mooi toch ?

Het woord Vlaams-nationalisme maakt het duidelijk: voor volks-nationalisten moeten volk en staat samenvallen. Het begrip volk omvat een mensbeeld. De staat moet kinderen vormen zodat ze passen in het volk. Wie de politiek van Weyts bekijkt, herkent zeker deze visie. En dus vinden we ook hier de verstaatsing van het onderwijs.

Als De Wever en Conner mekaar nog wat inniger omhelzen komen we terecht in een nationalistisch socialisme. Voor mijn part keer je het ook om.

Ik heb al bij het begin van het aantreden van Conner aangegeven dat ik bij hem elementen terug vond, die me aan Mussolini deden denken. Mensen vonden dat toen ver gezocht. Som moet men het ver zoeken.

Terug naar Casteleyn en zijn staatsverbod op het gebruik van slimme foons op school.

Neen dus: de oplossing ligt niet in een ingrijpen van de staat.

De oplossing ligt in een samenleving die niet gericht is op winst van individuen door concurrentie, maar wel op ontwikkeling van rijkere menselijkheid. 

In zo ’n samenleving zal krapuul zoals de miljardairs, eigenaars van Tiktok en consoorten, gewoon geen kans krijgen om zich te ontwikkelen. Met de technologieën op zich is er niets mis, maar ze zijn in handen van benedenmenselijken die volledig amoreel streven naar vergroting van hun rijkdom.

Ondertussen zitten we er wel mee. Er moet iets gebeuren.

De oplossing ligt niet bij de staat, maar zoals zeker de vrije school koepel(s) en de CD&V voorhouden: bij de scholen zelf.

Laat de scholen zelf beslissen of ze de foon willen verbieden of niet. En laat de ouders dan kiezen of ze een school willen met of zonder verbod.

Ik kijk er naar uit dat scholen reclame maken met de boodschap: bij ons is de foon verboden !

En zo blijk ik liberaal.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *