Demir en de directies

Gaat Demir te snel ?

Volgens de directies wel.

Dat ze snel gaat is overduidelijk. Dat de directies daarmee voor een serieuze opdracht komen te staan is al even duidelijk.

Ik ben geen specialist in deze materie, maar misschien heeft Demir wel gelijk in die zin dat ze niet zo maar kan zeggen dat ze een gedeelte van haar maatregelen uitstelt. Misschien zijn er een aantal ingrepen die niet lukken als tegelijkertijd ook niet andere ingrepen gebeuren. Lees verder “Demir en de directies”

Rerum Novarum en Magnifica Humanitas

Paus Leo XIV maakt door zijn naamkeuze duidelijk dat hij zichzelf ziet als de opvolger van Leo XIII, de man van Rerum Novarum.

Rerum Novarum is latijn voor Nieuwe Dingen.

Nieuwe Dingen waarover Leo XIII dacht dat de kerk wel wat te zeggen had.

De Nieuwe Dingen van die tijd lagen vervat in de Industriële Revolutie (rond 1750). De Industriële Revolutie bracht de mechanisering, de overgang van machines in dienst van mensen naar mensen in dienst van machines.  Lees verder “Rerum Novarum en Magnifica Humanitas”

Mag een man zijn vrouw slaan ?

Heibel rond de berichtgeving van de VRT over een studie die een ”Foto van Vlaanderen” wil maken en onthult dat een ontstellend percentage vooral jonge mannen er nogal rare ideeën over de relatie man-vrouw en over LGTBQ+ en dergelijke op nahouden.

Opvallend: in zowat alle berichten hierover lees ik dat het over ”conservatieve” of ”oerconservatieve” ideeën zou gaan. Welnu, het gaat niet over conservatief, maar over religieus. Lees verder “Mag een man zijn vrouw slaan ?”

Rerum Novarum: Moeten de ziekenfondsen zichzelf heruitvinden ?

Wie voor de N-VA gestemd heeft, moet nu niet zeuren over de aanval van deze partij tegen de ziekenfondsen.

Ziekenfondsen passen nu eenmaal niet in de ideologie van het volksnationalisme.

Een staat kan zich beperken tot het organiseren van een samenleving op een bepaald grondgebied. De staat valt dan samen met de samenleving. Het is dan een liberale staatsvorm. 

Maar een samenleving vormt niet zo maar een gemeenschap. Lees verder “Rerum Novarum: Moeten de ziekenfondsen zichzelf heruitvinden ?”

Onze media en de geopolitiek

Als ik aan anderen mijn mening over de geopolitieke gebeurtenissen voorleg, krijg ik steeds de opmerking: ”Ja, dat heeft zin; lijkt logisch. Maar je staat daarin wel alleen. Hoe kan het dat in onze media niemand tot dezelfde analyse is gekomen ?”

En dus zijn er mensen die mij daarin respecteren, maar het niet met me eens zijn. Geregeld worden er ook mensen agressief. Ik ben een verrader, sta aan de kant van die smeerlap Poetin … Lees verder “Onze media en de geopolitiek”

Wat heeft Iran te maken met China ?

De Standaard

“We kunnen binnen de Navo ook zonder de Amerikanen werken” 

“… Tegelijk is er een andere belangrijke reden bij een deel van de militaire gemeenschap in de Verenigde Staten. Dat bereidt zich voor op een conflict met China. In hun hoofd kan dat volgend jaar beginnen. Op dat moment moet de dreiging vanuit Iran, vanuit Venezuela en vanuit Rusland uitgeschakeld zijn. Venezuela is aangepakt, maar Rusland heeft kernwapens. Dat gevaar kunnen ze dus niet militair oplossen.”

Eindelijk !

Ik ben ook slechts een gewone geïnteresseerde burger en lees dus niet alles, maar dit is wel de eerste keer dat ik in onze media mag lezen wat ik al verkondig sinds het geval Oekraïne: je moet de geopolitiek van de VS kaderen in de voorbereiding van een aanval op China. Expliciet dus ook de oorlog tegen Iran. Lees verder “Wat heeft Iran te maken met China ?”

De domme massa is er van overtuigd: de Russen komen !

Nog altijd kom ik massaal idioten tegen die schrik hebben van de Russen. De Russen komen !

Het is de titel van een bestseller* uit de jaren 60, bedoeld om de angst voor de Russen aan te wakkeren en op te roepen tot bewapening.

Zelfs de grootste idioot moet hierin de huidige propaganda herkennen. Maar om zeker te zijn wil ik voor de idioot nog wel even aanstippen dat de Russen niét gekomen zijn, ook al heeft Europa zijn militaire macht in de na-oorlogse jaren fel afgebouwd. Ah ja, want anders moesten wij nu geen plotse miljarden vinden voor die bewapening. Lees verder “De domme massa is er van overtuigd: de Russen komen !”

De derde wereldoorlog kàn vermeden worden. De Wever zit op het goede spoor

Hier en daar beginnen er commentaren te verschijnen die een verbinding maken tussen de oorlog in Iran en een ”mogelijk” conflict VS – China.

Voor mij moet je de oorlog VS – China al zeker sinds de oorlog in Oekraïne meenemen in je nadenken over de geopolitiek.

Het heeft me altijd al verbaasd dat niet meer mensen – en met veel meer expertise dan ik – de geopolitieke evoluties vanuit dat standpunt hebben bekeken. Blijkbaar ben ik dan toch slimmer dan de rest. Lees verder “De derde wereldoorlog kàn vermeden worden. De Wever zit op het goede spoor”

Iran, een déjà vu !

Op 4 maart, enkele dagen na het begin van de oorlog, publiceerde ik een blog met de titel: Iran, een déjà vu ? Toen nog met een vraagteken.

Meer en meer wordt duidelijk hoezeer de situaties van Oekraïne en Iran op mekaar lijken.

Zowel Trump als Poetin beslissen om een land aan te vallen. Ze gaan er daarbij van uit dat een beduidend gedeelte van de bevolking aan hun kant zal gaan staan. Zij geloven dat hun militaire macht zo overweldigend is dat de klus op heel korte termijn kan geklaard worden. Lees verder “Iran, een déjà vu !”