Het paleis is helemaal mee met de manipulatietechnieken van de 21e eeuw.

VRTNWS

Geen okselvijvers, wel een Belgisch modemerk in beeld: “Het Paleis is helemaal mee in de communicatie van de 21e eeuw”

Het nieuws dat kroonprinses Elisabeth aan de Koninklijke Militaire School gaat studeren, werd door het Paleis aangekondigd met drie opmerkelijke foto’s van een joggende Elisabeth. “Dit is communicatie van de 21e eeuw”, zegt persfotograaf Dirk Waem in “De wereld vandaag”

“Dan zie je hoe goed dit allemaal in elkaar is gezet.”

Zo eindigt dit artikel waarin een persfotograaf de lof zwaait van het koningshuis dat de 21ste eeuw is binnengetreden. Ondertussen wordt het modehuis dat deze legging op de markt brengt overspoeld door bestellingen. Ik zou graag een lijst van deze bestellers in handen krijgen. Dan heb ik ook een lijst van te mijden onnozelaars.

Wat is dat toch met die mode ? Overal zie ik blanke vrouwen met negerinnenkonten in nauwsluitende leggings ronddrentelen. Negerinnen staan goed met hun konten. Blanke vrouwen niet. Al dat gewaggel van klompig vet doet pijn aan de ogen. Waarom dragen die vrouwen een model dat hen totaal niet flatteert ? Omdat het mode is ! De modegoeroes verkondigen dan ook nog dat kleding een uiting van persoonlijkheid is. Ja zeg, dan weet ik nu dat die kontmadammen geen persoonlijkheid hebben, want het zijn volgelingen. Ze volgen de mode.

Let op: ik heb zelf een buikje. En ik vind dat ik daar recht op heb. Zo hebben voor mijn part die vrouwen ook recht op hun kont. Er zijn er die hun kont pront dragen. Mensen die zich pijnigen om het schoonheidsideaal te bereiken, hebben even weinig persoonlijkheid als die kontmadammen. Voor de goede verstaander: ik gebruik het woord kontmadam niet voor iedere vrouw met een uitgebreid achterstel, maar enkel voor 12x extralargevrouwen in leggings.

En nu moet ik de macho in mij terug in zijn hok jagen. Want dat modegedoe is op zich nog onschuldig. Alhoewel.

In eerdere blogs heb ik al de grote wereldproblemen van deze tijd opgesomd. Op het klassieke lijstje staan armoede, milieu en klimaat, en migratie. Ik voeg er een vierde aan toe: manipulatie.

Nu is manipulatie natuurlijk van alle tijden. Maar in deze tijd zijn door de technologische vooruitgang de middelen voor manipulatie van de massa zo enorm geworden dat ik er bang van wordt. Het effect van de technologische vooruitgang wordt nog versterkt doordat manipulatie een wetenschap is geworden. Die wetenschap wordt dan verbloemend communicatie genoemd. Maar die naam zelf al is manipulatie. Of zeg maar bedrog. In zijn boek “1984” heeft George Orwell daar een woord voor: newspeak. Newspeak 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Newspeak

is een wapen in de hersenspoeling. Wie een gsm koopt geeft daarbij aan dat hij bereid is om zijn hersenen te laten spoelen.

Maar de hersenspoeling is natuurlijk overal aanwezig. Je kan geen TV kijken, op het internet komen, of gewoon een wandeling maken, of je botst op de meest voorkomende vorm van hersenspoeling: de reclame. Het is voor mij onvoorstelbaar dat er bijna geen mensen zijn die reclame herkennen als manipulatie.

Ik had ooit een discussie met een master economie, en ik wees haar op de reclame bij voetbalmatchen. Haar antwoord was: ik zie die reclame niet eens. Vraag me na de match waarvoor er reclame is geweest, en ik weet het niet. Het gediplomeerde vrouwtje had geen enkel probleem met reclame. Nu kan je van een master economie natuurlijk niet verwachten dat ze ook iets af weet van psychologie. De economische wetenschappen zijn bij uitstek een domein voor vakidioten. Maar toch: als iemand met een universitair diploma niet inziet dat reclame ook onbewust invloed heeft, wat kan je dan nog verwachten van een “gewone” mens. Daar stoten we op hét probleem van manipulatie: als je niet weet dat je beïnvloed wordt, kan je je er ook niet tegen verzetten.

Hitler was een meester in massamanipulatie. De Duitsers hebben zich massaal laten manipuleren. We weten wat daar van gekomen is.

Maar misschien kan je mensen ook manipuleren voor het goede ? Als de klimaatbeweging ons manipuleert om in actie te komen voor het klimaat, is dat toch een goede zaak ?

Voor mij niet. Want wie gaat uitmaken wat het goede is ? Aan welke instanties laten we toe om ons gedrag te sturen ? Op het niveau van menselijkheid ben ik de enige die moet uitmaken wat het goede is. Natuurlijk heb ik daarvoor informatie nodig, en moet ik een zekere nederigheid cultiveren waarbij ik de ervaring van de mensen voor mij meeneem in mijn visie. Maar tenslotte is het mijn verantwoordelijkheid. Wie mij door manipulatie deze verantwoordelijkheid afneemt, neemt me ook mijn menselijkheid af. Dat geldt ook voor manipulatie voor het goede.

En zo leert een belga-fotograaf ons nu de manipulatie ontmaskeren die op ons wordt losgelaten door het koningshuis.

Ja maar zullen de hardleersen onder jullie nu zeggen: is zo ’n foto wel manipulatie ? Ja, natuurlijk, want er wordt een jong mooi meisje  opgevoerd. Ook de klimaatmanipulatie deed daar al beroep op in de persoon van Anuna en Greta. Het gaat er daarbij om dat in onze geest twee zaken met mekaar in verband worden gebracht, die eigenlijk niets met mekaar te maken hebben. Een van die zaken is het beeld van iets/iemand die door iedereen sympathiek wordt bevonden – in dit geval jonge meisjes. Die sympathie straalt dan af op de tweede factor: het klimaat. Of het koningshuis. Ja, het is dus echt wel manipulatie.

Aan wie toch nog manipulatie zou kunnen aanvaarden voor een goed doel – bijvoorbeeld een linkse die ijvert voor een solidaire wereld – moet ik de vraag stellen: en wat is dan wel het doel van deze foto ? Is het koningshuis een goed doel ? Is de redding van het profitariaatsinkomen van de koninklijke hark een goed doel ? Weet je wat een goed doel zou zijn ? Dat de koninklijke hark zijn dotatie ter beschikking zou stellen van de armoedebestrijding, en zelf zou gaan werken voor zijn inkomen. Maar ik denk niet dat Elisabeth zich daarvoor zou laten gebruiken. En nu begrijp je ook dat ik medelijden heb met dat kind: ook zij wordt gebruikt. Dat ze dat blijkbaar enthousiast aanvaardt, pleit niet voor haar.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *