Mensen op de vlucht en de gemeenschap

MO*

Bieke Purnelle

Sinds de asielcrisis van 2015 werden 158 Europeanen vervolgd voor hulp aan mensen op de vlucht

Verboden te redden

Het nieuws dat gewone mensen terechtstaan omdat ze anderen hebben gered, maakt MO*columnist Bieke Purnelle cynisch. Terwijl Europa inzet op grensbewaking en inlichtingendiensten traint die mensen terugbrengt naar detentiecentra waar mensen worden mishandeld en gemarteld. ‘Soms vraag ik mij af of de mensensoort het redden wel waard is.

Purnelle is niet mijn beste vriendin. Vanuit een soort linksige dommigheid (niet dat zij dom is ! ) heeft ze nogal wat belachelijkheden gedebiteerd, en erger: ze heeft ook geen probleem met valsigheid of intellectuele oneerlijkheid.

Maar hier heeft ze natuurlijk gelijk.

Jullie kennen mijn standpunt: de multiculturele samenleving is een grandioze mislukking en de mensheid zal er nog lang de gevolgen van dragen. De migratie maakt deel uit van die mislukking.

De principiële voorstanders van de multiculturaliteit en van de rechten van iedereen om  zich om het even waar op de planeet te gaan vestigen, dragen een verpletterende verantwoordelijkheid.
Of nog: als er aan de Poolse grens doden vallen, zijn de mensen die de boodschap van de open grenzen verkondigen mede schuldig.

Ja, zij hebben recht op hun mening, maar als zij vanuit die mening mensen steunen om aan een hopeloos avontuur te beginnen, zijn ze ook verantwoordelijk voor wat er die mensen overkomt; ook als die mensen sterven van de honger in een kerk.

Laat het dus duidelijk zijn: de grenzen open stellen is geen optie. Fort Europa mag dan op zich een zeer negatief beladen begrip zijn, het is wel nodig om erger te voorkomen. 

Wie het wil zien, ziet het: onze Europese samenleving is als samen-leven totaal uit mekaar aan ’t vallen. Je ziet het aan de opkomst van extreem-rechts en een veralgemeende verrechtsing en individualisering; je ziet het aan de orgieën van geweld bij de laatste betogingen; je ziet het aan de onbegrijpelijke dwaasheid van een hoog opgeleide bevolking in haar geloof in complottheorieën en ontkenning van de meest evidente wetenschappelijke kennis in het geval van corona; je ziet het aan het peil van ons onderwijs waarin gedreven leerkrachten het niet meer zien zitten omdat ze niet meer aan les geven toekomen door het gedrag van losgeslagen jongeren en een totaal mismeesterd inclusiviteitsfanatisme.

Het hele wokegedoe vindt zijn oorsprong in het feit dat samen met de leegloop van de kerken, ook bij de massa elke zingeving is weggevallen. Je kan vragen hebben bij de religieuze of godsdienstige zingeving, maar er is niets in de plaats gekomen en de beteren onder ons zijn wanhopig op zoek naar zin. (De slechteren vinden die zin in shoppingcentra.) Die zin wordt hen niet meer aangereikt, en dus zoeken ze die maar in zichzelf en vluchten dan weg in verziekt woke gedoe, een manier om aan zichzelf te bewijzen dat ze het goed menen en iets betekenen.

Ondertussen leeft hier ook een beduidend aantal moslims die met grote ogen naar “onze” samenleving kijken en terecht de decadentie opmerken. Zij hebben wél nog zingeving vanuit hun geloof en ook zij vluchten dan weg in vormen van radicalisering als reactie tegen “onze” rotzooi. Als het niet de islam was, zou ik hen met alle kracht steunen. Ook dat doet de samenleving uit mekaar vallen.

In het Westen leven we in een wereld die tot nu toe winnaar is in de globale economische concurrentiestrijd en daarmee een mate van welstand heeft opgebouwd die aanstootgevend is in het geheel van de mensheid. Maar samen met die welstand heeft zich ook het egocentrisme, de manie van het zelfbeschikkingsrecht (mijn hoogs persoonlijk recht om een vaccin te weigeren), kortom een totale individualisering in de geesten gevestigd. Mensen leven niet meer samen, maar naast mekaar; en meer en meer tegen mekaar.

Natuurlijk gebeuren er ook nog vele goede dingen. Mensen in de zorg, mantelzorgers, Vlamingen bij de overstroomde Walen… verdienen alle respect. Maar hun inzet doet niets af aan de algemene ondergang van de menselijkheid.

Ja, ook daarin heeft Purnelle gelijk: is die mensensoort het wel waard om gered te worden ?

Mijn antwoord is natuurlijk: ja zeker is die mensensoort het waard van gered te worden. Je kan zelfs zeggen dat ze gered moét worden, juist omdat ze zo de dieperik is ingeduikeld. Zonder de rotzooi zou redding niet nodig zijn.

Ondertussen heeft het wel geen zin om mensen van elders het heil te beloven in onze ondergaande Westerse beschaving. Wij kunnen die mensen hier misschien nog even wat laten delen in onze materiële welstand, maar qua beschaving hebben we niets te bieden.

Ja, ik weet dat dit raar klinkt als je Europa andere streken hoort veroordelen omdat ze de mensenrechten niet respecteren. Zijn wij niet alleen al door onze implementatie van de mensenrechten superieur ?

Het antwoord is neen. Ja natuurlijk ben ik voorstander van de mensenrechten. Maar we mogen nooit vergeten dat het individuele rechten zijn. Eigenlijk versterken ze individualisering. Als de mensenrechten niet aangevuld worden door de rechten van de gemeenschap, vernietigen ze menselijkheid.

Voor mijn linkse broeders: het is niet voor niets dat de mensenrechten zijn ontstaan in een kapitalistische wereld. Op dit ogenblik zijn ze een middel voor het kapitaal om de bevolking binnen het kapitalistische denk-gareel te houden.

Nogmaals: op zich niets tegen de mensenrechten. Maar zonder het gemeenschapsaspect zijn ze nefast.

Het is vanuit die mensenrechten dat principiële voorstanders van open grenzen actie voeren. Of nog: we zitten met een geval van nep linkse politiek correcte nuttige idiotie.

Terug naar Purnelle.

Het is nodig om een duidelijk onderscheid te maken tussen de rol van de politiek en die van goedmenende burgers.

Een burger die vanuit zijn goed hart sukkelaars in nood helpt, verdient alle lof. Dat zo ’n mensen daar op worden aangevallen en boetes krijgen of in de gevangenis gestoken worden, is totaal onaanvaardbaar.

Maar de politiek moet niet bezig zijn met het lot van die ene sukkelaar. De politiek moet bezig zijn met het algemeen belang. En dat algemeen belang wordt niet gediend door een open grenzen politiek.

Een burger heeft het absolute recht om liefdadig te zijn. Maar hij moet ook respect hebben voor het algemeen belang. De twee spreken mekaar niet noodzakelijk tegen.

Wat er ook van zij: iemand die zich links waant omdat hij de rechten van individuen verdedigt, maar de gemeenschap uit het oog verliest, is een nuttige idioot, in dienst van het kapitaal.

 

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.