Het Laatste Nieuws
“N-VA en Open Vld willen godsdienst in secundair onderwijs herleiden tot één uur”
Voor wie het nog niet wist: ik ben gelovig en dus ben ik tegen godsdienstlessen op school. Zeker in het katholiek onderwijs. Het katholicisme heeft nu eenmaal de ingebakken neiging om de christelijke boodschap achter allerlei dwaze gedachteconstructies te verdonkeremanen. De huidige paus in Rome is een verademing na de hele sliert onbenul en narcistische misdaad tussen Johannes XXIII en nu. Maar ook hij heeft nog niet de stap gezet van een essentialistische benadering van de godsidee naar een existentialistische, en dus kan hij geen antwoord geven op de vragen die door wetenschap en rede worden gesteld. Maar daar ga ik hier verder niet op in.
Ondertussen is het faillissement van die godsdienstlessen ook wel duidelijk: ze leveren nul komma nul gelovigen af.
Het gaat er dus niet om of die godsdienstlessen worden afgeschaft, maar waarom.
De liberalen moeten hun mond houden over godsdienst. Ze willen er niet van weten, en ze weten er ook niets van. En ze zijn in hetzelfde bedje ziek als de katholieken: ze hebben de neiging om hun visie aan anderen op te dringen. Ze hebben er nog geen manier voor gevonden, maar eigenlijk willen ze de godsdienstvrijheid afschaffen. In hun ogen is godsdienst achterlijkheid. En vele vormen van geloofsbeleving zijn inderdaad achterlijk. De islam is daar het mooiste voorbeeld van. Maar mensen hebben recht op hun achterlijkheid, zolang ze niet misdadig wordt, weer zoals de islam. Ik ben voor een vak Levensbeschouwing, ethiek en filosofie. Maar als het door de liberalen wordt ingevuld zal het de achterlijkheid van het atheïsme – want die bestaat ook – verkondigen, en dat helpt ons ook niet vooruit.
De n-va wil in de plaats van dat uur godsdienst, een uur Nederlands. In principe ben ik het daarmee eens. Maar we moeten ons geen illusies maken over het nut daarvan. In de tijd dat ons onderwijs nog niveau haalde kenden de leerlingen hun Nederlands beter met minder lesuren omdat de kwaliteit van de leerkrachten veel hoger lag en er nog eisen mochten worden gesteld. Nu is Herman Brusselmans verplichte lectuur ! Het algemeen cultureel niveau van de leerkrachten, vooral de bachelors, is beschamend en stijgt niet boven de cultuur van pukkelpop. En het het welbevinden van de leerlingen primeert. Dat welbevinden is belangrijk, maar we zijn wel watjes aan ’t kweken, niet enkel in het onderwijs. Maar goed, een uurtje meer Nederlands kan geen kwaad.
Vermits ik tegen godsdienstlessen ben in het lager – en middelbaar onderwijs, is de oplossing dus simpel: schaf niet één uur godsdienst af, maar twee en vervang die door “Levensbeschouwing, ethiek en filosofie” en door Nederlands. Probleem opgelost.
Wat dan met het katholiek onderwijs ? Is dat dan nog katholiek ? Ik ben voor de vrijheid van onderwijs, zowel de vrijheid om onderwijs te organiseren, als de vrijheid van schoolkeuze. En dus vind ik dat er, weliswaar geen katholieke, maar wel christelijke scholen moeten mogelijk zijn. Maar het christelijk karakter van die scholen wordt niet gevormd door godsdienstlessen. Als het christendom enkel kan herkend worden door beschouwingen en belijdenissen, is het waardeloos. Een christen moet je niet herkennen aan zijn geloofsbelijdenis, maar aan zijn manier van leven. Dat de religieus geïnspireerde scholen daar wat meer werk van maken. Maar ja, dan moet je ook christelijke leerkrachten en directies vinden.
Allereerst , meteen ,
de catechese in de kleuterschool verbieden !
Verplicht vervangen door kwalitatief muziekonderricht .
Zo mooi kan het zijn .