Moet Brussels Airlines genationaliseerd worden ?

Knack

Maria Vindevoghel (PVDA) Sander Vandecapelle (PVDA)

‘Geef Brussels Airlines en Brussels Airport Company aan de samenleving’ ‘Als een bedrijf zo groot is dat wanneer het slecht gaat, dit gevolgen heeft voor heel de samenleving, zouden de opbrengsten wanneer het goed gaat dan ook niet beter terugvloeien naar diezelfde samenleving?’, schrijven Sander Vandecapelle en Maria Vindevoghel van PVDA over de recente problemen op de Brusselse luchthaven

Natuurlijk ben ik het er mee eens dat het schandalig is dat een bedrijf als Lufhansa de hand komt ophouden bij de belgische overheid om Brussels Airlines te redden. En toch zal de belgische overheid – en dus wij, de belastingbetalers – als puntje bij paaltje komt, de dure meubels redden. Als we dat niet doen, betekent dat een sociaal bloedbad rond Brussel. 

Ik ben al bij dat Maria en Sander niet zeggen dat je die bedrijven aan de gemeenschap moet geven, maar wel aan de samenleving. Ik heb het teveel gehoord van linksen die voorstander zijn van vormen van nationalisering: het bedrijf moet eigendom worden van de gemeenschap. Met die gemeenschap bedoelen ze dan de staat. Maar wie durft nog beweren dat de staat een gemeenschap is ? Gemeenschap betekent dat mensen iets gemeenschappelijks hebben en dat ook zo aanvoelen. De natiestaten zijn ontstaan in een tijd dat mensen nog hun taal gemeenschappelijk hadden, en fier waren op hun taal. Ze hadden hun geschiedenis gemeenschappelijk; ze waren fier op de kunstenaars die hun “volk” aan de wereld had geschonken. Het begrip “volk” betekende nog iets. Maar door de globalisering en de migratie is die tijd voorbij. Denk je dat onze Turken en Marokkanen fier zijn op de Nederlandse taal en de Vlaamse primitieven ? Waarom zouden ze ? Ze hebben er niets mee te maken. Het enige wat ze met de autochtonen gemeenschappelijk hebben is een belgische identiteitskaart. Maar ze hebben er ook een Marokkaanse of Turkse en zijn daar emotioneel veel meer mee verbonden dan met hun belgische.

De Wever probeert met zijn canon daar iets aan te doen. Maar zijn poging is gedoemd om te mislukken. Zolang de Turken hier de Turkse TV zenders kunnen ontvangen, zullen ze de Leeuw van Vlaanderen van Conscience niet gaan lezen.

Ja, ik weet het: de linksen maken dat Vlaamse nationalisme belachelijk, en linken het aan de collaboratie. Maar ze vervangen het Vlaamse nationalisme dan door een belgisch. Ze hebben er geen probleem mee om te spreken over het belgische “volk”. Dat is nog belachelijker omdat de Waalse cultuur die in een belgische context een tegengewicht of aanvulling zou moeten vormen voor de Vlaamse, niet bestaat. De franstaligen hebben zich altijd cultureel superieur gevoeld boven de Vlamingen, omdat ze zich konden wentelen in de grote Franse cultuur, terwijl ze zelf niets hebben bijgebracht tot de grootheid van die cultuur.

Maar goed, ik ben afgedwaald en blij dat Maria en Sandra het woord samenleving gebruiken.

Maria en Sandra zijn pvda-ers, en dus zouden ze de marxistische analyse moeten kennen waarin de politiek (binnen het kapitalisme) wordt gezien als de dienstmaagd van het kapitaal. Als die analyse juist is, wat is dan het nut van een overgang van het beheer van die luchtvaartmaatschappijen van privépersonen naar de politiek ? Ik zal het anders stellen: als de politiek in dienst staat van de bevolking, is het toch nergens voor nodig om het beheer van zo ’n bedrijf aan de staat toe te vertrouwen, want de staat kan in de goede tijden de winsten van dat bedrijf toch belasten ? De pvda vraagt (terecht) een belasting op de grote vermogens. Maar als die er zou komen, is het toch nergens voor nodig dat de staat het bedrijf ook zou beheren ?

De pvda weet heel goed dat die rijkentaks er nooit zal komen. Want de marxistische maatschappij-analyse is juist. Als de pvda nog wat grotere wordt (wat ik haar gun) zou het kunnen dat er formeel een soort rijkentaks wordt ingevoerd om de bevolking te paaien. Maar die taks zal dan zo vol achterpoortjes zitten dat enkel domme rijken iets zullen betalen. Er zijn veel domme rijken, maar ze zijn allemaal zo slim om zich te omringen met slimmere mensen, die het voor hen opknappen. Een kapitalist is nu eenmaal iemand die anderen voor zich laat werken. Er zijn tegenwoordig ook slimme rijken die hun geld uitdelen zoals Bill Gates en Warren Buffet. Maar dat is precies om de rijkentaks overbodig te maken. Als die rijken vrijwillig hun geld delen, moet je ze toch niet belasten, nietwaar ? Dat ze wat ze uitdelen via allerlei constructies ook weer vrolijk met winst terugverdienen is dan een bijzaak.

Als je wil dat bedrijven in handen komen van een gemeenschap, moet je niet denken aan de staat, maar aan de mensen die werken in dat bedrijf. Dan moet je er coöperaties van maken. De werkers moeten de eigenaars worden. De liberalen werpen dan op dat die mensen niet bekwaam zijn om een bedrijf te leiden, en dat dat bedrijf nooit efficiënt kan geleid worden door een vergadering van werkvolk. Maar denk je nu echt dat die aandeelhouders bekwaam zijn om een bedrijf te leiden ? Daarvoor hebben ze ceo’s. Dat kan ook in een coöperatieve. Zo omzeil je het probleem van de politiek in dienst van het kapitaal. Maar ten gronde zijn coöperatieven binnen het kapitalisme geen oplossing, omdat ook dan werkers met mekaar blijven concurreren.

Waarom zeggen Maria en Sander, pvda-ers, niet waar het écht om gaat: binnen het kapitalisme is er geen oplossing voor dit soort problemen. Ze is er niet voor de armoede; niet voor het klimaat-en milieuprobleem; niet voor de migratie; en niet voor de manipulatie. De reden is simpel: het kapitalisme heeft slechts één doel: winst. En vermits de kapitalist eigenaar is van de productiemiddelen, gaat die winst naar de kapitalist. Een en ander leidt er toe dat die winst meer en meer in handen komt van minder en minder kapitalisten. In ieder geval komt ze niet in handen van de massa mensen die werken.

Hallo, Maria en Sander ? Hoe wil je dat je boodschap gehoord wordt, als je ze niet verkondigt ?

 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *