De standbeelden van Pol II Pot

Knack

Luc Rasson

‘De enige vraag die we nog stellen, is of mensen in het verleden correct handelden volgens hedendaagse normen’

Professor Luc Rasson pleit voor een serene omgang met het verleden. ‘In geschiedenis is niet alles te vatten in zwart-wittermen’.

Kent u Victor Schoelcher? Deze Franse politicus uit de 19de eeuw schreef in 1833: ‘Zwarten tot slavernij herleiden is een aanslag tegen de menselijke waardigheid, want zwarten zijn volledig gelijk aan blanken’. Op 27 april 1848 schafte een parlementaire commissie onder zijn voorzitterschap definitief de slavernij af

Ik ben tegen het kolonialisme. Maar er is een tijd geweest dat ik er voor was: toen er op de toonbank van de snoepwinkel een negerke stond dat dankbaar knikte als je een cent in zijn gleufje stopte. Was ik toen een slecht mens ? Ben ik nu een goed mens omdat voortschrijdend inzicht me tot de overtuiging heeft gebracht dat het kolonialisme onaanvaardbaar is ?

Ik kan me voorstellen dat binnen vijftig jaar sommige van de huidige beeldenstormers zullen zeggen: ik ben tegen beeldenstormerij, maar er is een tijd geweest dat ik er voor was… 

Een tijdje geleden, ergens op de grens tussen middeleeuwen en renaissance, kenden onze streken ook al een beeldenstorm. Ik ben er zeker van dat de stormers van toen evenzeer overtuigd waren van hun goede bedoelingen als die van nu. Maar ik ken niet veel mensen die de storm van toen nu nog voorbeeldig noemen. Beeldenstormerij is vooral een slecht gecontroleerde redelijk nutteloze uitbarsting. Ook als ze goed bedoeld is. Geen enkele racist of oud-kolonialist zal door het weghalen van de standbeelden van de belgische Pol Pot zijn racisme afzweren. Integendeel.

De stormers hebben de onbedaarlijke neiging om mensen in hokjes te steken. Wie tegen het weghalen van de standbeelden is, is voor hen een fascist. Dezelfde mensen die beestjes uit hokken willen halen, steken mensen er in.

Ik begrijp natuurlijk de verontwaardiging. Maar verontwaardiging kan tot domheid leiden. Ik heb begrip voor domheid. Maar vraag me niet om er in mee te stappen. 

Wat willen de stormtroepen eigenlijk bereiken door de standbeelden van Leopold II weg te halen ? Willen ze de geschiedenis uitwissen ? Willen ze dat Leopold II vergeten wordt ? Ik denk dat we Leopold II juist niet mogen vergeten. Natuurlijk zijn die standbeelden opgericht als een verheerlijking van de daden van een groot man. Dat is natuurlijk van een nog grotere domheid dan die van de stormers, al was het maar omdat Polleke koning was.

Standbeelden kunnen gedenktekens zijn om de herinnering levend te houden aan mensen die iets buitengewoons hebben gedaan. Dat is zinvol. In geval van koningen en andere heersers zit er iets meer achter. Die beelden zijn ook propaganda en horen thuis in de manipulatie die de onnozele burger een nationaliteitsgevoel wil aanpraten. Ze horen thuis in de categorie van de nationale vlag en hymne, voetbalploeg, Eddy Merckx en kazen van bij ons. De bourgeoiswijfjes met hun saccochen krijsen dan Vive la Reine en Pipo de clown is fier om belg te zijn. Het resultaat is dat hard werkende sukkelaars enthousiast geld geven aan rijke nietsnutten. Daar is het die nietsnutten natuurlijk om te doen. Voor mij hadden de standbeelden van Polleke de handenkapper er nooit mogen staan. Net zoals er nooit een 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Rogier

plein naar Charles Rogier genoemd had mogen worden.

Maar nu zou ik overal standbeelden van Pol de negerkiller oprichten, met een blauwe baard en bloed aan zijn handen.

Tussendoor ter attentie van mijn belgicistische pvda vrienden die misschien wel  fan zijn van Charles Rogier, een van de stichters van dit onland: die Charel heeft Charles Marx weggejaagd uit belgië. Hallo, linkse stormtroepen ? Er is nog werk aan de winkel !

Maar ja, eigenlijk zijn die beeldenstormers niet alleen dom. Ze zijn ook nog eens halbstarken: onvolwassen, maar vooral  zachte eitjes. Want als ze echt dinges aan hun lijf hadden, dan bestormden ze de kantoren van ING Paribas Fortis en het Koninklijk paleis. Want het kolonialisme is niet iets uit het verleden. Het is nog altijd volop bezig. Nog altijd worden de grondstoffen van Congo daar weggehaald door de afstammelingen van het rijke krapuul van de tijd van de kolonie. Nog altijd is Congo eigenlijk een bezet land. Alleen gebeurt die bezetting niet meer door de belgische staat, maar door de bedrijven die Kabila aan de macht houden. Het is een duivelse afspraak: Kabila mag aan de macht blijven en krijgt zijn deel van de koek zolang hij de kindermishandelaars van de mijnen gerust laat en de kapitalisten steunt met zijn leger. Dat hij voor de rest het Congolese volk totaal in de steek laat en Congo nauwelijks nog een staat te noemen is, interesseert de kapitalisten rond en in het koningshuis niet. Integendeel het komt hen goed uit. Willen de stormtroepen a.u.b. beseffen dat wat er vandaag in de mijnen van de Kivu gebeurt, erger is dan wat afgehakte handen ? Ja, nu ben ik cynisch.

Is er een probleem met de politie in de VS ? Ja, natuurlijk: de politie gaat er te snel over tot onverantwoord geweld. Maar eigenlijk zouden de actievoerders zich daarop moeten concentreren en dat geweld moeten aanklagen, niet enkel als het over  zwarten gaat, maar ook over witten.

Tenslotte is de strijd van de zwarten en andere gediscrimineerden omwille van geloof of afkomst, dezelfde strijd als die van de witten die overal ter wereld worden uitgebuit door het kapitaal. Wat is eigenlijk het verschil tussen iemand die geweigerd wordt als huurder omdat hij zwart is, en een witte die niet kan huren omdat hij het geld er niet voor heeft ? Als die zwarte genoeg geld heeft, zal hij wel een woning vinden…Die witte komt in een krot terecht. En zeg niet dat er geen zwarten zijn die genoeg geld hebben. Als je op Zaventem de rijken van Kinshasa ziet paraderen, beladen met goud en diamanten, neerkijkend op de witte armoezaaiers die hun koffers slepen, bekruipt je de neiging om te kotsen. Misschien is de strijd tegen die rijken belangrijker dan het neerhalen van wat standbeelden ? Maar ja, als zwarte rijken arme zwarten uitbuiten is dat natuurlijk geen racisme.

 

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *