Over VTM en geluk

MO*

Louis De Jaeger

Tevredenheid is de grootste vijand van economische groei

De grootste misdaad tegen de mensheid ooit

Krijg je de vraag: wat is de grootste misdaad ooit tegen de mensheid? Dan denk je wellicht meteen aan volkerenmoorden, slavernij, uitbuiting… En je hebt gelijk. Maar er is één grote criminele daad waar wij ons als zogezegd ontwikkelde westerlingen nog steeds schuldig aan maken: het professioneel ongelukkig maken van de hele bevolking, met als excuus dat het de economie doet draaien

Ik haat reclame. Dit artikel vertelt je waarom: ze maakt de mensen ongelukkig. 

Toen VTM opstartte plakte ik op de achtervenster van mijn wagen de slogan: VTM, voer voor debielen. Ik ben toen drie maal op enkele wegen tijd aangesproken door de politie die op zoek ging naar een reden om te verbaliseren tot ze iets vond. Ik kreeg dan de vraag: “Mijnheer, houdt gij niet van onze zender ? ”

Neen, ik houd niet van VTM en ik erger me dood aan de VRT die in theorie geen reclame zou moeten nodig hebben voor haar financiering, maar die geleidelijk (langzaam aan, dan breekt het lijntje niet) opschuift richting VTM. Nu is er natuurlijk nog altijd een verschil tussen VRT en VTM: bij VTM is reclame het doel en zijn de programma’s het middel: ze lokken je naar een programma opdat je de reclame zou zien. Want reclame betekent winst. En daar is het de misdadige eigenaars van VTM om te doen. Misdadig omdat ze winst maken ten koste van het geluk van mensen, ten koste van het klimaat, en ten koste van het milieu.

Bij de VRT zenden ze reclame uit om hun programma’s te financieren. Dat is het tegenovergestelde. Dat kan omdat de VRT als staatsbedrijf geen winst moet maken. Maar toch werkt de VRT dus mee aan de misdadigheid van de reclame. De oorzaak ligt bij onderfinanciering door de overheid. Als het de n-va menens is met de vervlaamsing van de VRT moet ze het budget optrekken tot er geen reclame meer nodig is. Als de n-va dan ook nog de intellectuele eerlijkheid heeft om de zender niet te misbruiken voor Vlaams-nationalistische propaganda, ga ik er misschien nog wel op stemmen.

Merk in dat verband op dat op dit ogenblik de VRT door Vlaamse belgicisten wordt misbruikt om belgisch-nationalistische propaganda te maken. Kijk vanuit dat standpunt maar eens naar een onnozel maar veel bekeken programma als “Iedereen Beroemd”. Ik ga het hier niet concreet maken: wie het wil zien zàl het zien.

In dat verband begin ik me af te vragen of ik niet overdrijf en aan paranoia  begin te lijden: al enkele weken komt er in “Iedereen Beroemd” een item waarin twee moeders uitzoeken of hun zoon of dochter geschikte partners zouden zijn. Is dat bedoeld om het gearrangeerde huwelijk van een aantal islamstrekkingen als aanvaardbaar voor te stellen ? Wat zal het volgende item zijn: een situatie waarin vrouwen gelukkig zijn door zich dienstbaar voor hun man op te stellen ? Moet ik nu de VRT dankbaar zijn omdat ze zich inzet voor het goede doel: de multiculturele samenleving ?

Ik wil maar zeggen: ik wil niet gemanipuleerd worden. Door niemand. Voor niets.

Maar finaal gaat het natuurlijk niet over de reclame. Het gaat over de winst. Reclame is slechts een middel  om winst te genereren. Winst is een van de factoren die leiden tot een economie die gericht is op ongeremde groei, want de honger naar winst is onbeperkt. 

Wie af wil van de groei-economie moet ook af willen van de reclame. Want de reclame creëert de vraag die nodig is voor de groei van de productie. Het gaat er om dat de massa door haar vraag onder invloed van de reclame elke poging tot inperken van de groei onmogelijk maakt.

Bedenk daarbij dat productie zonder vervuiling onmogelijk is. Als je de ene vervuiling aanpakt, creëer je er een andere. De grootwarenhuizen vervangen de plastic zakjes door papieren zakjes. De oceaan wordt er properder door maar de ontbossing vergroot en de CO2 stijgt. 

Reclame is dus ook rechtstreeks verbonden met het klimaat. Hallo Anuna en Greta ?

Kijk dan ook nog naar de vervuiling, niet als gevolg van productie maar van de consumptie zelf (de weide na het festival), en je vraagt je af waarom al die klimaat- en milieu-activisten zich niet druk maken over de reclame.

Daar ligt dus een fundamenteel probleem: als ik verstandige en goedmenende linkse mensen aanspreek op de reclame, begrijpen ze me niet, of vinden ze op zijn minst dat ik overdrijf. Dit toont de kracht van de manipulatie. Manipulatie is misschien wel een groter wereldprobleem dan het milieu en klimaat, de armoede, oorlog, migratie.

Wie dit inziet, kan niet meer anders dan het ontslag eisen van de Croo die misbruikt maakt van corona om een belgisch-nationalistische manipulatie op te zetten met zijn elf miljoen team. Maar ik maak me geen illusies: niemand zal dat eisen, want een aantal van de politiekers zijn verkocht aan dat belgische grootkapitaal. – De regering zit er vol van – En de anderen zijn er van overtuigd dat het kapitalisme misschien wel een kwaad, maar een onvermijdelijk kwaad is dat daarbij door vakbonden en linkse politiek tot een menselijke vorm kan gedwongen worden. Die nep linkse politiek correcte nuttige idioten beseffen niet dat ze mét al hun idealisme enthousiast meewerken aan het ongeluk van de mensen waarvoor ze denken te strijden.

Tevredenheid is geen voldoende maar wel een noodzakelijke voorwaarde voor geluk. Het kapitalisme teert op ontevredenheid en cultiveert ze op het vlak van het hebben. Ook ik moet constateren dat ik beïnvloed word door de kapitalistische manipulatie. Toch denk ik van mezelf dat ik een zekere tevredenheid heb in het hebben. Maar hoe kan ik gelukkig zijn als ik blijf zitten met ontevredenheid in het zijn als ik zie hoe de mensen op deze planeet door het systeem en de reclame, het geluk wordt ontzegd ?

 

 
 

Eén antwoord op “Over VTM en geluk”

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *