Een Jood wakkert het antisemitisme aan

Doorbraak

Simon Stern

Wakkert Bart De Wever antisemitisme aan?

Open brief aan Bart De Wever

De orthodox-Joodse gemeenschap in Antwerpen leeft de maatregelen na. De manier waarop ze de laatste tijd met de vinger wordt gewezen, wakkert enkel antisemitisme aan

Deze Simon schijnt niet te beseffen dat hij zelf door dit soort proza het antisemitisme aanwakkert.

Hij verkoopt wat dommigheden en bewijst daardoor dat het Joodse onderwijs waar hij het over heeft toch niet zo ’n hoog peil haalt. Maar, eerlijk is eerlijk: in een tijd waarin het Vlaamse onderwijs naar grote diepten zakt, onder andere door de immigratie, moet ik niet hoog van de toren blazen.

Op één punt heeft Simon gelijk: hij klaagt aan dat er andere bevolkingsgroepen niet bij naam worden genoemd als er in de wijken waar die groepen geconcentreerd zijn corona-uitbraken zijn. Hij noemt ze zelf ook niet bij naam. Ik zal het in zijn plaats doen: het gaat om islamitische wijken.

Het verschil ligt er natuurlijk in dat als de Joden zich gediscrimineerd voelen, ze daar een brief over schrijven, terwijl in de islamitische wijken de boel in brand wordt gestoken. Dat maakt de overheid angstig. Dàt is de reden waarom de Brusselse overheid zo lang geaarzeld heeft om in te grijpen en daardoor een situatie heeft laten ontstaan die mensenlevens heeft gekost en ook de rest van belgië met overdreven strenge maatregelen heeft opgezadeld omdat ook die rest de islam niet bij naam durfde noemen.

Wil a.u.b. opmerken dat ik angstvallig vermeden heb om over moslims te spreken. De relschoppers zijn natuurlijk niet dé moslims, maar een aantal onder hen, net zoals de orthodoxe Joden ook niet dé Joden zijn. 

Simon zegt dat we niet over de Joodse wijk mogen spreken. Welnu, als er enkel in deze omstandigheden over de Joodse wijk zou gesproken worden, zou ik het met hem eens zijn. Maar de wijk waarin voornamelijk Joden wonen is altijd al de Joodse wijk genoemd. Overigens is er in Antwerpen ook een Chinese wijk en wacht maar, ooit zal er een echt Chinatown zijn. De Chinezen komen !

Simon is gewoon intellectueel oneerlijk als hij zegt dat enkel de Joodse gemeenschap wordt geviseerd. In de Joodse wijk wonen ook niet-Joden. Bij mijn weten worden die evenzeer opgeroepen om zich te laten testen.

Eindelijk durft de overheid een strategie aan waar ik al lang voor pleit en waarbij plaatsgebonden ontsmettingshaarden worden aangepakt. De overheid kàn ook niet anders want strengere algemene maatregelen zijn bijna niet meer mogelijk zonder alles totaal stil te leggen. Dat ze daar nu pas mee begint is zeker ook te wijten aan wat ik hierboven al zegde: als je plaatsgebonden werkt, kom je onvermijdelijk op wijken met een bepaalde bevolkingsgroep en dus zal je er van worden beschuldigd om die groep te viseren. Dàt is precies wat deze Simon doet. Neen, hij smijt geen ruiten in, maar in de kern doet hij hetzelfde als wat er in de islamwereld gebeurt. 

Nu wil ik aannemen dat er bij de Joden een speciale gevoeligheid is voor discriminatie. Ze hebben het meegemaakt hoe geleidelijk aan bij de “gewone” mensen afkeer en haat werden gewekt tegen het Joodse volk en dat dit eindigde in de holocaust. Bij iedere schijn van discriminatie vragen ze zich af: dat zal toch niet opnieuw beginnen ? Ja dus: ik heb begrip voor die gevoeligheid.

Maar Simon schijnt niet te begrijpen dat die gevoeligheid niet leeft bij de “gewone” Vlaming en dat je niet van de “gewone” Vlaming kan verwachten dat hij zo maar begrip heeft voor die gevoeligheid. Voor de gewone Vlaming is de holocaust al lang voorbij en hij ziet geen enkele reden om te veronderstellen dat een herhaling van de holocaust nakend is. Op het ondenkbare kan je je niet voorbereiden. Het vlaams blok onthoudt zich scrupuleus van anti-semitisme en de overgrote meerderheid van de vlaams-blok-stemmers zijn daar niet mee bezig.

Dat kan natuurlijk snel veranderen. De dag dat het het vlaams blok goed uitkomt en het de kans ziet, zal het het antisemitisme opnieuw aanwakkeren.

Juist daarom is het zo dom wat Simon doet: want zonder het te willen of te beseffen is precies hij het die het antisemitisme aanwakkert. Iedere Antwerpenaar wéét dat het om de Joodse wijk gaat, ook al zou ze zo niet worden genoemd – en als de Antwerpenaren het weten, weet ook de parking het. Als dan een Jood de burgemeester van Antwerpen gaat beschuldigen van antisemitisme keert zich dat tegen die Jood, want die Antwerpenaar wéét dat het niet om antisemitisme gaat.

Simon is een voorbeeld van iemand die in dialoog gaat zonder ook maar even voeling te  hebben met het denken van zijn partner. Hij vertrekt vanuit zijn eigen gevoeligheid (waar ik dus begrip voor heb), maar heeft geen enkel benul van de gevoeligheden (of het gebrek aan gevoeligheid) van zijn gesprekspartner. Zo ’n gesprek kan enkel tot ruzie leiden. Als Simon zou proberen om de gewone Vlaming bewust te maken van wat er leeft in de Joodse gemeenschap, (zoals ik doe ! ) zou hij een dialoog kunnen opstarten. Nu valt hij die Vlaming aan. En als je naar iemand slaat, slaat die terug.

Overigens maakt Simon zich ook belachelijk als hij van de ene kant zegt dat bidden zo belangrijk is en van de andere kant dat dit bidden in de zomer nog op terrassen kan, maar niet in de winter. Als bidden écht zo belangrijk is, dan kan het ook met een dikke jas en handschoenen.

Dat is natuurlijk een ander thema: het orthodoxe Jodendom is een religie van de wet; van een oneindig aantal regeltjes en het heil hangt af van de opvolging van die regeltjes. In mijn ogen is dat belachelijk. Daarin lijkt het op de islam. 

Een religie van regeltjes is een religie voor mentaal zwakken die niet bekwaam zijn om een persoonlijk geweten te vormen, en dat opvangen door regeltjes die van anderen – van Jahweh, Allah – komen. Wist je overigens dat, ruw uitgedrukt, Allah gewoon de Arabische vertaling is van Jahweh ?Joden en moslims hebben meer gemeen dan ze zelf beseffen. Voor de extremisten onder hen, orthodoxen en salafisten, is dat geen compliment. Voor de anderen ook niet, maar die hebben het excuus van de gematigdheid.

Jodendom en islam sluiten sterk bij mekaar aan. Het verschil ligt er in dat de Joden zoveel slaag hebben gekregen in de geschiedenis dat ze zich gedeisd houden, terwijl de moslims zoveel hebben gezegevierd dat ze denken dat de wereld van hen is.

Maar wat dat met corona te maken heeft, weet ik ook niet.

 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *