Denken

Op facebook, maar ook in gesprekken valt het me te dikwijls op dat mensen niet correct (kunnen) denken.

En neen, dat is geen arrogantie van mij die van mezelf denk dat ik het beter kan. Ik zie heel goed dat die mensen soms – héél soms – slimmer zijn dan ik, en toch denken ze niet zoals ze zouden kunnen.

Dat ligt natuurlijk aan de daling van het peil van ons onderwijs dat gericht is op “nuttigheidsdenken”, dat per definitie niet geschikt is om naar wat diepgang te zoeken.

Die daling van het peil van ons onderwijs is zeker het gevolg van ook heel wat andere factoren.

Zeker speelt ook de migratie mee en een belastend aantal jongeren met taalproblemen of jongeren die de taal wel oppervlakkig beheersen, maar niet diepgaand. Neem daarbij dat bij nogal wat migranten, maar ook bij “eigen volk” de thuissituatie totaal ontspoord is, en onze klassen worden bevolkt door leerlingen die eigenlijk constante psychologische begeleiding nodig hebben. Uiteraard is ook de drugsproblematiek van belang.

Het is hier niet de plaats om uitputtend in te gaan op de problematiek van ons onderwijs.

Zeker is er ook de beeldcultuur die in handen is van commerçanten die hun zaken zo in mekaar steken dat mensen verslaafd geraken aan hun scherm. Neem daarbij dat de beeldcultuur meer inspeelt op de gemakzucht van de mensen, en je geraakt al redelijk ver in dit onderwerp.

Het is niet voor niets dat ook ernstige onderwerpen tegenwoordig dikwijls in videoboodschappen worden verpakt. Wie mensen wil bereiken, mag het zeker niet te moeilijk maken.

Maar ook “podcasts” dragen niet bij tot diepgaand denken. Ze blijven steken in “sprekend en luisterend denken”.

Je kan denken op drie niveau’s situeren: 

  • sprekend en luisterend denken
  • lezend denken
  • schrijvend denken

Ze staan in stijgende volgorde van mogelijkheid tot diepgang.

Denk er zelf maar over na en zelfs jij kan ontdekken waarom sprekend en luisterend denken niet even geschikt is voor diepgang als schrijvend denken.

Een tip: het gaat (onder andere) over de kans tot reflectie over woorden, over een idee, bewering of stelling…

Ik ben er dus van overtuigd dat er in ons onderwijs (opnieuw) veel meer aandacht moet komen voor “schrijfopgaven”.

Voor mijn part geldt dat voor alle niveau’s in ons onderwijs, ook in de afdelingen die meer gericht zijn op concreet denken dan op abstract denken.

Maar ook andersom: zeker in de sterke wiskunde afdelingen moeten er opnieuw veel meer teksten geschreven worden ! Onze samenleving gaat kapot aan de super begaafden die de moeilijkste wiskundeproblemen kunnen oplossen, maar geen fatsoenlijke brief kunnen schrijven.

Om over na te denken. Schrijf neer wat je denkt over deze blog !

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *